کور گره های زندگی تنها عامل توجه چگونگی اعمال امداد های غیبی است
مفاهیم و نقش عادت در کسب رزق و روزی
چه خوشبخت و سعادتمندند .....آنان که با علم و درایت روزی مادی و معنوی خود را از خداوند تمنا دارند.
آیا میدانیدعلاوه بر روزی مادی روزی معنوی گوش ، چشم ، فکر ، ذکر و اندیشه نیز پیوسته ازدرگاه الهی بر ما ساری و جاری است بلکه هر سلول روزی خود را بر حسب استعداد دریافت میکند.اعمال مدیریت وجود از انتخاب ورودی های روزی گوش ، چشم و...که در اختیار ماست آغازمیگردد.
اختیارتعلیم و تربیت یافته یا جاهلانه ساختار و بستر وجود را تشکیل میدهد و ما بر حسب عاد ت که بستر فطری بشر است برای تامین تغذیه وجود خود با چشم و گوش خوراک نور وصوت را انتخاب نموده با همین بستر ، مستعد فکر، ذکر، اندیشه ای که در اختیار ما نیست می شویم .
بستر وجود فطرتا عادت پذیر است ...این عادت در تمامی اعضا جاری است نوع نگاه ،بیان و صحبت ،پوشش لباس و غذا حتی راه رفتن خواب و بیداری و.....عادت پذیر بوده و بر حسب عادت عمل میکند خوشا به حال کسانی که حقیقت عادت پذیری وجود را درک کرده و به بهترینها عادت می کنند.
آنجه می آید دوتاست وانچه میماند یکی است آن یکی حق است از باطل تهی است
هر کسی بر حسب استعداد خویش یا بقدر مذهب و ایمان و کیش
می تراود از درون اندیشه اش حاصل رشد ونما و ریشه اش
هستی سرشار از انرژی های مثبت و منفی مختلف و متراکم مادی و به اصطلاح زمینی و لطیف چون نور و صوت و رنگ و بو اصطلاحا روحی وآسمانی است که هر کدام دارای ضد خود است چون تلخ و شیرین یا سخت و نرم مادی زمینی یا سیاه و سفید و بوی عطر یا بد روحی یا آسمانی......بستر استعداد هرکس برحسب تعلیم وتربیت به او حکم انتخاب داده و اختیاراو را شکل میدهد ...نه اختیار جاهلانه او؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فرد مثبت مثبت و فرد منفی منفی را جذب مینماید ..... کبوتر با کبوتر باز با باز کند هم جنس با هم جنس پروازو.......از کوزه برون همان تراود که در اوست
بنابراین تعلیم و تربیت و بستر سازی امری بسیار ضروری و سرنوشت ساز است خالق بسیار مهربان و بی همتا و زیبا آفرین دانا و توانا ....به جهت تعلیم و تربیت این قبیل آگاهی ها به لطف و رحمت عام پیامبران و رسولان نور را مامور فرمودند تا نوع بشر را از سرنوشت جاهلانه و عذاب و درد و رنج جسمانی و روحانی نجات و رهایی بخشد.
یکی ازعلل بروز بیماری های روحی و جسمانی ترک عادت است تغییر غذا و خوراک جسمانی و روحی باعث بیماری و تغییر حال است عادت برای شخص آگاه موهبتی الهی است و برای نا آگاه و جاهل زهر کشنده.....منافع آدمی در انتخاب بهترین عادتهااست که در طول عمر و زندگی او باعث پیشرفت مادی و معنوی آرامش و آسایش و سعادت میگردد .
روح آدمی از جنس بسیار لطیف میباشد ماهیت تغذیه روح نور و صوت است .روح لطیف است و لطیف پسند مناظر و نمایشهای لطیف و اصوات دلنشین با عث مسرت و
شادمانی روح و کسب فضایل اخلاقی میشود و بر عکس اصوات خشونت آمیز و مناظر و
نمایشهای فجیع باعث پرورش روح خشن و کسب رذایل اخلاقی میگردد. بیش از نود درصد
بیماری ها و رنج و عذاب آدمی از نادانی و غفلت و رذایل اخلاقی و عادتهای جاهلانه ناشی میشود
آیا به تمام آیات و نشانهای عظیم قرآن کریم ایمان دارید
یا فقط به آیاتی که نفع شما در آن است آیانشانه های روزمره و الهام بخش
زندگی فردی و اجتماعی خود را می شناسیدآیا تا کنون تجربیات تلخ و شیرین زندگی خود
را برسی کرده ومتوجه پرورش خفی پروردگارعالم ها شده اید
توجه به این امور را تقوا مینامند که اصل آموزه قرآن و آیات الهی است که فرمود ذالک الکتاب لاریب فیه هدا للمتقین .متقی یعنی متوجه که توجه میکند از چه بپرهیزد و روزی نیک و ارزنده خود را دریافت و جذب نماید ........ادمه دارد
بنام او که هرگز نمی رود از یاد
انبیا الهی و اندیشه ای جاودانه ( مقدمه )
معارف و مبانی معنوی کسب انرژی با زبانی آشنا .....
آیا می توان علوم را چشمه های
انتشار انرژی مثبت و جهل و نادانی را چشمه های تلخ انرژی منفی نامید.
سر چشمه دربهای رحمت خداوند کدام
است .آیا دربهای رحمت حق را می شناسیم .
آیا بدون شناخت دربهای رحمت خداوند می
توان از رحمت بیکران او بهره مند شد ؟
معنی رحمت خاص و رحمت عام چیست .آیا
رحمت عام وخاص برابر و قابل مقایسه است و.........
آیا بدون مطالعه و تامل کتابهای
آسمانی ( انجیل ، زبور ، تورات و قرآن عظیم ) می توان به آنها ایمان داشت و از انرژی های بسیار والای نهفته
آنها بر خوردار شد .
آیا بدون فهم موضوع و مطالب مکتوبی می توان ازانرژی آن مکتوب برخوردارشد.
پیشرفت واقعی و ثبات دنیای مادی بشر
بدون در نظز گرفتن معارف معنوی او امکان پذیر نیست .
دردنیای نوین و پیشرفته امروز هنوز
بسیاری هستند که مبانی حقیقت وجود رادر نیافته ومتاسفانه ازمزایای و توانایی هایی که خالق بی همتا برهمه گان عطا نموده( انرژی های نهفته ) بی بهره اند. گوهر وجود دربی بسیار عظیم و پر
ارزش و گنجی در مخروبه و خراب آباد ....
رهبر و پیشوای مسلمین مولای انس و جن تنها
راه نجات بشریت را توحید و نبوت معاد و....میداند او که تعلیمات حکیمانه و اوج پرواز
اندیشه های الهی اش در فراز عالم هستی رقم خورده است او که پس از قرنها تمامی اندیشمندان
و نخبه های دوران به مرور ذره ای از عمق معرفتش را درک میکنند فرمود....من عرف نفسه فقد عرف ربه.......
و دربی آسمانی را با این کلام و بیان جاودانه گشود .دربی که تا ابد بر همه گان باز است و هر کس با تامل و تفکر به
فرا خور حال می تواند گوهر های ناشناخته وجود را به توفیق حق و حقیقت دریابد و از
لذت واقعی هستی و زندگی ( حی ) بودن بهره مند گردد. معارفی که تمامی ندارد
........تا ابد.
گستردگی معرفتی که در این جمله به
ظاهر ساده نهادینه و مخفی است تا ابد معرف عظمت روح خوش فتوح و پر فتوح آن پیامبر عزیز است آری تمامی معارف او این چنین وسیع و گسترده است .
آری بزرگی او به راد اندیشی و جهان
شمولی اوست که وجود مالامال از مهرش برای تمامی مردم جهان در تمامی دوران از درخشندگی خاص برخودار است
.به همین دلیل او را صاحب خلق عظیم نام نهاد.
او به همراهی تمای انبیا ( منتخبین الهی ) که همه لازم و
ملزوم یکدیگرند و هیچ فرقی بین آنان نیست .
لا نفرق بین احد منهم و نحن و له مسلمون هم آوا و هم
آهنگ و هم نفس سرود زیبا و دلنشین وحدت را با نوایی بی نظیر تا ابدیت می سرایند .
آنان بهشتی و جاو دانند و همواره بشر را به توحید می خوانند.
لا اله الا الله......لااله الا
الله.......لااله الاالله
.
1- با بررسی به عمل آمده مجموعا در40 چهل مورد آیات و بیست
سوره مختلف به شرح ذیل نام محسن قید گردیده است .
سوره های مبارک که این کلمه ارشمند را قید فرمودند به ترتیب عبارتند از
1- سوره مبارک بقره آیات 58 و 112 و195 و 236 می باشد.
2-سوره مبارک آل عمران آیات 134 و 148
3-سوره مبارک نسا آیه 125
4-سوره مبارک مایده آیات13 و85 و93
5-سوره مبارک انعام آیه 84
6-سوره مبارک اعراف آیات 56 و 161
7-سوره مبارک توبه آیات 91 و 120
8-سوره مبارک هود آیه 115
9-سوره مبارک یوسف آیات 22 و 36 و56 و 78 و 90
10-سوره مبارک نحل آیه 128
11-سوره مبارک حج آیه 37
12-سوره مبارک قصص آیات 14 و 195
13-سوره مبارک عنکبوت 69
14-سوره مبارک لقمان آیات 3 و 22
15-سوره مبارک احزاب آیه 29
16-سوره مبارک صافات آیات 80 و 105 و 110 و113 و 121 و
131 و
17-سوره مبارک زمر آیات 34 و 58
18-سوره مبارک الحقاف آیه 12
19-سوره مبارک زاریات 15
20-سوره مبارک مرسلات44
ازجمله راهیان نور که مورد عنایت و هدایت و رحمت خاص الهی قرار میگیرند محسنین ازذریه ابراهیم نبی صلوات الله علیه هستند ( سوره مبارک صافات آیه 133)که به واسطه فضایل اخلاقی مورد تعلیم و توجه پروردگار بی همتا قرار میگیرند.
با تعمق در آیات فوق محسنین کسانی هستند که تقوا و صبر و انفاق خفی حتی در تنگ دستی را پیشه نموده تسلیم وجه لله بوده ( سوره مبارک لقمان 22 و بقره 112 ) و به این وسیله بر ریسمان الهی متوسل شده در تمامی امور زندگی حضور خداوند را ساری و جاری دانسته به ذکر، دعا و اصلاح و ارتقاع اعمال نیک تمنای وصل ، قرب ، ملحق شدن به شاهدان و صالحان را از درگاه بخشنده مطلق مهر و عشق میطلبند .
محسنین در اصلاح امور و عفو بخشش و کنترل خشم نمونه بارز مدیریت وجود را به عمل ترسیم مینمایند آنان کسانی هستند که بدلیل خصلت های نیکو به تاکید خداوند آنها را دوست میدارد ( سوره های مبارک آل عمران 134و148ومایده 93و13وبقره 195) و وعده جنت ، علم ، حکمت ، هدایت ،رحمت ،صورت و سیرت زیبا ،تعبیر خواب ،تمکن مادی دنیوی و هر چه نفس آنان به طلبد را خداوند به آنان داده عطا مینماید .
بنابر آیات متعدد تمامی انبیا و اولیا دراین مقام والا از رحمت خاص الهی برخودارشدند از جمله یوسف و موسی نبی (ع ) که فراز های مهم زندگی آنها در سوره های مبارک یوسف و طه و قصص ذکر گردیده است . مواهب الهی جمال و کمال علم و حکمت و تعبیر خواب همچنین تمکن و مقام یوسف نبی ( ع ) همچنین توجه خاص پروردگار عظیم به جناب موسی نبی ( ع ) به صراحت از مواهب و عطای حق تعالی به محسنین قید گردیده است بدین منظور آیات ذیل تقدیم میگردد.
پاداش و جزای محسنین:12 آیه
-1-سوره مبارک المایده آیه 85 فَأَثَابَهُمُ اللّهُ بِمَا قَالُواْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَا وَذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ
2-سوره مبارک انعام آیه 84 وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَکُلاًّ هَدَیْنَا وَنُوحًا هَدَیْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَوَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
- 3-سوره مبارک یوسف آیه 22 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
- 4-سوره مبارک قصص آیه 14 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَنَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
. 5-سوره مبارک صافات آیات 80 و 105 و 110 و 121 و131قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
. 6-سوره مبارک الزمر آیه 34 لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ
- 7-سوره مبارک مرسلات آیه 44 إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ
. 8-سوره مبارک لقمان آیه 2 هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ
به طور کلی با بررسی آیات فوق ، بشارت و عبارت زیبا و دلنشین انا کذالک نجزی المحسنین آوایی ملکوتی و حیات بخشی را به گوش جان می رساند که ما اینگونه به محسنین پاداش عطا مینمایم .
با تامل در آیات فوق مفهوم واقعی انواع پاداش محسنین در دنیا و آخرت که همانا نعمت ظاهری و باطنی و بهره مندی محسن از رحمت خاص اوست درک می گردد.
1-در آیه 84 و 85سوره مبارک مایده جهت شناسایی محسن ترسیمی دلپذیر را با لطافتی خالصانه توام با مهر دو جانبه بین بنده و خالق همراه می نماید.
قسمی نیز تعلیم دعای خاص محسن و چگونگی راز و نیاز با معبود و محبوب عالم .
محسنین کسانی هستند که وفتی آیات و نشانه های الهی را می شنوند اشک از چشمانشان جاری می شود و می گویند خداوندا ما ایمان داریم ما را در زمره شاهدان قرار بده. ...
آیه 85 - فَأَثَابَهُمُ اللّهُ بِمَا قَالُواْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَاوَذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ و خداوند به سبب آنچه که گفتند
بهشت را به آنان توفیق و عطا مینماید که اجر محسنین اینگونه است........
2-در سوره مبارک انعام وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَکُلاًّ هَدَیْنَا وَنُوحًا هَدَیْنَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
در این آیه ضمن اشاره به نام انبیاء عزیز ، غیر مستقیم به ضرورت کسب انواع مختلف هدایت و شناخت سکوهای منور معرفت الهی توجه ردیف و لطیفی داده شده است .
تا آنان که دوست می دارند به توفیق مرتبه محسن نایل آیند آداب و تعلیمات شایسته را از طریق درک پیام و رهنمودهای پیامبران عظیم الشان نام برده جویا شوند .و با آشنایی از چگونگی آداب و عملکرد فکری ،گفتاری و رفتاری این بزرگواران راه سعادت را بر خود هموار نموده از لذت علم و آگاهی بهره مند گردد . در نهایت وعده دلپذیر خداوند باعث درخشش نور عظیم امید در وجود محسن می گردد.
3-در سوره مبارک یوسف جمال یوسفی و تمکن وی همچون تعبیر احادیث، تعبیر خواب ، علم و حکمت و عزت دنیوی یوسفی را از جمله پاداش محسن مینامد.
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
-در سوره مبارک قصص در بیان راستان موسی نبی بزرگوار نوع پاداش محسن بوضوح علم و حکمت قید گردیده است .
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَنَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
5- آیات ذکر شده سوره مبارک صافات بعد از ذکر چکیده ای از سرگذشت نوح نبی الله و ابراهیم خلیل الله و موسی کلیم الله و هارون نبی الله و الیاس نبی الله که از برکات و مواهب عظیم الهی برخوردار گردیدند .
نشانه والا در چهار گاه عشق آوای نوید بخش سعادت مجددا چشم را می نوازد ............کذالک نجزی المحسنین
و این محبت کریم عظیم ادامه دارد که هر کس به این مقام والا توفیق یابد عزیز و گرامی است و اجر و پاداش او اینگونه است.
در آیه 105 در مورد ابراهیم خلیل الله متذکر رویای تاریخی او شده می فرماید.
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
آری از برکات و مواهب عظیم و کریمانه او خواب صادق نیز نوعی پاداش محسنین است .
خاطر نشان می شود که اجابت دعامحسن نیز در تمامی موارد تاکید شده است .
البته آیات فوق دارای نکات بسیار لطیف است که انشالله در فرصت مناسب به تحلیل آن خواهیم پرداخت . از جمله بررسی و آشنایی با عملکرد درخشان و پیامهای هر یک از انبیا الهی در موضوعای مختلف که تعالیم عالیه آن تا ابد نقش خوش رنگ هدایت را با خطی خوانا و منور بر رهروان آنان به تصویر کشیده است تا آنجا که نمای مشترک این عزیزان را در یک وجه بارز و مهم که همانا صدق است بیان می فرماید.
6-در سوره مبارک الزمر آیه 33 تاکید داشته که محسنین به لحاظ تصدیق صدق با اعمالشان هر جه بخواهند از تزد پرور دکار می یابند .
لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ جَزَاء الْمُحْسِنِینَ
7--در سوره مبارک مرسلات آیات قبل آیه 44 ، ترسیم بهشت موعود را نموده که جایگاهی در سایه و کنار چشمه ساران است ،
توگویی که این چشمه ها همانا بینش معنوی است ......که علوم و حکمت از سر چشمه های وجود فوران می کند ، در حالی که آرامش وجود محسن در حد اعلای ممکن است و او هر اشتهایی دارد به اذن خالق بهشت به او عطا می گردد که پاداش اعمال اوست .
8- سوره مبارک لقمان آیه 22 علاوه بر تمامی موارد ذکز گردیده مواهب محسن را که از برکت هدایت و رحمت الهی است مرتبه هدایت و رحمت تا به توفیق حکمت به بنده ای می شمارد . که پروردگار حکیم و عظیم و مهربان به جهت قرب و تعلیم محسن سوره ای اختصاصی مملو از لقمه های حکمت را بر او می نگارد.
هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ
1-سوره مبارک بقره آیه 236 لاَّ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاء مَا لَمْ تَمَسُّوهُنُّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِیضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدْرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِینَ.
اگر زنان را مادامى که با آنان نزدیکى نکرده و بر ایشان مهرى معین نکردهاید طلاق گویید بر شما گناهى نیست ، آنان را به طور پسندیده به نوعى بهرهمند کنید. توانگر به اندازه توان خود و تنگدست به اندازه وسع خود این کارى است شایسته نیکوکاران.
2-سوره مبارک بقره آیه 58 وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْیَةَ
فَکُلُواْ مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا
وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَکُمْ خَطَایَاکُمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ
و هنگامى را که گفتیم بدین شهر درآیید و از هر گونه نعمت خواستید فراوان بخورید و سجده کنان درآیید و بگویید خداوندا گناهان ما را بریز تا خطاهاى شما را ببخشاییم و نیکوکاران را خواهیم افزود .
3-سوره مبارک اعراف آیه 161 وَإِذْ قِیلَ لَهُمُ اسْکُنُواْ هَذِهِ الْقَرْیَةَ وَکُلُواْ مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ وَقُولُواْ حِطَّةٌ وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا نَّغْفِرْ لَکُمْ خَطِیئَاتِکُمْ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَo:p
و هنگامى را که بدیشان گفته شد در این شهر سکونت گزینید و از آن هر جا که خواستید بخورید و بگوییدخداوندا گناهان ما را فرو ریز و سجده کنان درآیید تا گناهان شما را بر شما ببخشاییم و به زودى بر نیکوکاران بیفزاییم .
4-سوره مبارک اعراف آیه 56 وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ
و در زمین بعد از اصلاح آن فساد مکنید و از روی بیم و امید او را بخوانید بدرستی که رحمت خداوند بر نیکو کاران نزدیک است.
5-سوره مبارک توبه آیه91 لَّیْسَ عَلَى الضُّعَفَاء وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى وَلاَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ مَا یُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الْمُحْسِنِینَ مِن سَبِیلٍ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ.
بر ناتوانان و بر بیماران و بر کسانى که چیزى نمىیابند تا در راه جهاد خرج کنند در صورتى که براى خدا و پیامبرش خیرخواهى نمایند هیچ گناهى نیست و نیز بر نیکوکاران ایرادى نیست و خدا آمرزنده مهربان است .
6- وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ .
سوره مبارک توبه آیه 120 مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ
حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن یَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ وَلاَ
یَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ
ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَطَؤُونَ
مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا إِلاَّ
کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ
الْمُحْسِنِینَ
مردم مدینه و بادیه نشینان پیرامونشان را نرسد که از فرمان پیامبر
خدا سرباز زنند و جان خود را عزیزتر از جان او بدانند چرا که هیچ تشنگى و رنج و
گرسنگی در راه خدا به آنان نمیرسد و در هیچ مکانى که کافران را به خشم مىآورد
قدم نمگذارند و از دشمنى غنیمتى به دست نمآورند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى
براى آنان در کارنامهشان نوشته مىشود زیرا خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمىکند
سوره مبارک یوسف آیه(56)وَکَذَلِکَ مَکَّنِّا لِیُوسُفَ فِی الأَرْضِ
یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِیعُ
أَجْرَ الْمُحْسِنِین
و بدین گونه یوسف را در سرزمین [مصر] قدرت دادیم که در آن هر جا که مى خواست سکونت میکرد هر که را بخواهیم به رحمت خود میرسانیم و اجر نیکوکاران را تباه نمیسازیم .
-سوره مبارک یوسف آیه(90)قَالُواْ أَإِنَّکَ لَأَنتَ یُوسُفُ قَالَ أَنَاْ یُوسُفُ وَهَذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنَا إِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَیِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ.
گفتند آیا تو خود یوسفى گفت من یوسفم و این برادر من است به راستى خدا بر ما منت نهاده است بىگمان هر که تقوا و صبر پیشه کند خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمىکند .
10-سوره مبارک نحل آیه 128إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ
خداوند همراه کسانی است که با تقوا و نیکوکارند .
11-سوره مبارک عنکبوت آیه 69 وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین
و کسانى که در راه ما کوشیدهاند به یقین راههاى خود را بر آنان مىنماییم و در حقیقت خدا با نیکوکاران است .
12--سوره مبارک الزمر آیه 58َأَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّةً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ
یا چون عذاب را ببیند بگوید کاش مرا برگشتى بود تا از نیکوکاران میشدم .
13-سوره مبارک حج آیه 37 لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکِن یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکُمْ کَذَلِکَ سَخَّرَهَا لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ
هرگز نه گوشتهاى آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید ولى تقواى شماست که به او میرسد این گونه خداوند آنها را براى شما رام کرد تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید و نیکوکاران را مژده ده.
-سوره مبارک الحقات آیه 12 وَمِن قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً وَهَذَا کِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَبِیًّا لِّیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِینَ- إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ -أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ.
محققا کسانى که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگى کردند بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شدپیش از آن کتاب موسی راهبر و رحمتی بود واین کتاب قرآن به زبان عربی و تصدیق کننده آن است تا ظالمان را هشدار باشد و بر نیکوکاران مزده ای.آنان که گفتند پروردگارما الله است و استقامت ورزیدند هیج نگرانی و حزنی نخواهند داشت.
ایشان اهل بهشتند که به پاداش آنچه انجام مىدادند جاودانه در آن میمانند
15-سوره مبارک ذاریات ایات 50-54إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ
آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ -کَانُوا قَلِیلًا مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ -وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ -وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ. به تحقیق که متقین در جنات و چشمه ساران بسر می برند آنجه پروردگارشان عطا فرموده می گیرند در شب اندکی استراحت داشتند و سحرگا هان طلب آمرزش می کردند و در اموالشان براى سائل و محروم حقى معین بود
16-سوره مبارک احزاب آیه 29 وَإِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا
و اگر خواستار خدا و رسول او و سراى آخرتید پس به راستى خدا براى نیکوکاران شما پاداش بزرگى آماده گردانیده است.
الف -با توجه به آیات صبر و تامل از خصوصیات محسن بوده و خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند و همواره با محسنین است .
ب-هدایت خداوند به طرق مختلف شامل کسانی است که در راه او تلاش می نمایند.
ث-خداوند همراه محسنین است و رحمت او به آنها نزدیک.
پ-تنگدستی موجب نگرانی مانع آنان که در راه خداوند و قصد قرب او هستند نیست .
ج-بشارت ،رحمت ،هدایت ،بخشش گناهان قبل و پاداش بهترین اعمال آنها از وعده های الهی است بر نیکو کاران .
با عنایت به توضیحات گذشته، تزکیه اعضا و قوا با توجه به عادات قبل به یک باره میسر نیست.و این مهم در طول زمان صورت پذیر است .بنابر این صبر و تحمل از اهم امور است.
تحمل و صبر در انجام فرامین الهی بسیار حایظ اهمیت است چرا که تزکیه بمرور شکل می پذیرد تا اعمال ملکه وجود شود بدیهی است .
آدمی همواره در معرض انواع مختلف واکنش ها ی روز مره قرار می گیرد که به نوعی امتحانات الهی است و چگونگی عکس العمل در مقابل عادات پیشین دشوار می نماید لذا آنها که قصد قرب دارند بایستی در این راستا همواره از رهنمود های روشن و ارزشمند پیشوایان و راهیان نور بهره مند گردند ضمن اینکه اذکار خداوند و ذکر دایم او این دشواری را به آسانی تبدیل می نماتید. ان مع العسر یسرا.
از طرفی امید به وعده الهی و بشارت او که در آیات ذکر شده امده است نیز مزید بر علت شده نیرو و توان تحمل را دو چندان میکند .صبری که یوسف بنی در مصایب متحمل گردید در نهایت به شاه راه سعادت ، مکنت دنیا و خیر آخرت انجامید.
از متن آیات صبر اینگونه استنباط می شود که تقوا مقدمه و بهترین همراه در ایجاد بستر سازندگی از جمله صبر است تا جایی که بطور وضوح می فرماید صبر کن که خداوند اجر نیکو کاران را تباه نخواهد کرد .
اعمال و عبادات و انجام امور خیر لله باعث محو بدیها می گردد و بر سرعت تزکیه و پالایش می افزاید که شعار امید بخش ذاکرین ان الحسنات یذهبن السیات است.
این مهم علاوه بر امیدواری رهروان دشواریها را تسهیل می نماید .
کوشش در راه خداوند و بر خورداری از هدایت او به طرق مختلف و همراهی خداوند با نیکوکاران در این راستا امید دیگری است که در متن آیه سوره عنکبوت آمده ذکر دو نکته بسیار ضروری است .
1-محسنین بقدری در ناز و نعمت بسر میبرند که .....َأَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّةً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ....آنان که در عذابند با حسرت میگویند ای کاش برگشتی بود تا ما نیز محسن می شدیم..
2-در سوره مبارک احزاب آیه 29 خطاب به بانوان محترم است که در وجه محسنی اجرعظیم خواهند داشت .
در نهایت پیوستن به صفوف محسنین و بر خوداری از مواهب الهی در متن و محتوی تمامی تعالیم آیات الهی است .پروردگاری که بشارت و تشویق نیرو بخش خود را در ارتقاع تعالیم معنوی با هدف رسیدن مومنین و محسنین به سعادت دنیوی و اخروی درسطر سطر گلستان نبی به صدق نهادینه نموده تا آنانکه رزق معنوی او را می طلبند در بستر رحمت قرار گرفته و از روزی بی پایان او بر خودار شوند .ادامه دارد....
بنام حق تعالی
حمد و سپاس برقادر بی نظیر که دعا را القا واجابت را تحقق می بخشد
محبت را نشانه آشکارصالحان می داند وآنان را وارثان
حقیقی خود درزمین می خواند
.
حقیقت روح هستی از تو
رسته است
حقیقت ذات هستی بر تو بسته است
با درود بیکران برطلایه
دارن و نوید بخشان عشق از آدم علیه السلام تا خاتم
که برگزیدگان اعظمش چون نوح نبی الله ,ابرهیم خلیل
الله , موسی کلیم الله,عیسی روح الله ومحمد حبیب الله او را تا
به سر حد ماوراهای
هستی ستودند
درود وهزاران درود
برراست قامتانی که معرفت الهی را بر خود فرض نمودند
درودی به بلندای حقیقت بر خاندان رسالت وامامت و سلامی به بلندای تاریخ عصمت وطهارت برپیشوای بر حق
علی ولی خدا و خاندان او که به اقیانوسهای بیکران میمانند.
و....برفاطمه در
نبی واسوه خوش رنگ خلقت در عظمت وجود که تا بینهایت ها هیچ به او نمی ماند
وبرفرزندان او که هر یک به بابی چو حیدرومامی چو زهرا میمانند.
درود بر حسن ابن علی اقیانوس حٌسن و بر حسین ابن علی سربدار مظلوم وسرور وسالار شهیدان سفینه نجات.
سلام برذریه واولاد حسین (ع) بویزه علی ابن الحسین و برفخرزمان آزادهء بی نظیر دوران وشجاع تاریخ زینب
کبراعلیهم السلام نمونه بی نظیر شرافت در اسارت,مظلومیت درغربت, الگوهای کمال وجمال معنوی همجنین
پرچمداران درد بی مهری ونشانداران بی نشان نهایت ظلم , ستم و جهالت در زمان
وعرض ادب به پیشگاه پر عظمت منجی عالم بشریت هادی جاوید ومظهر پر توان حجت, نمای راستین نور در
غیبت و نمای خوش صلابت نوید که راز دار فروغ بی پایان عشق در زمین است
عشق را باید به رنگ خون کشید مشق هفتاد و دو گل باید شنید
مهر وآب و عشق چون آید به یاد سینه را بر تشنه گان باید درید
داغ هفتاد و دو گل در خون خود مصدر ظلم است این باید چشید
هر گلی از نی نوا بوستان آب روی حضرت زهرا خرید
نام داران نکوی شهر عشق پرزدند گرد حسین ابن شهید
آسمان فریاد زد زین جورو کین ننگ برخاک است که این دوران بدید
آب .چون مهری به زهرای بتول تشنه گان را قطره ای باید رسید
درس هفتاد و دو گل باید شنید تا که فهم عاشقی آید پدید